Lucruri de facut cu timpul liber pentru a va simti mai fericit si mai sanatos

Odata cu cresterea globala recenta a muncii de la distanta, a devenit mai greu ca niciodata sa trasezi o limita stricta intre munca si joaca. Lucrul de acasa ar putea insemna ca nu avem separare fizica a spatiilor. Si chiar si atunci cand lucram la birou, poate fi dificil sa plecam la timp sau sa uitam de munca odata ce suntem acasa. 

Cultura Hustle ne spune ca trebuie sa fim productivi tot timpul. Ne putem simti atat de presati sa ducem lucrurile la bun sfarsit, incat chiar si a fi bolnav poate provoca un sentiment de vinovatie. Suntem invatati sa lucram rapid si eficient si sa producem continuu rezultate, adesea cu sacrificarea dezvoltarii noastre personale si a timpului de nefunctionare.

Daca esti adesea coplesit de programul tau de zi cu zi, timpul liber s-ar putea sa para un concept strain. Acest ghid va explora modul in care alocarea timpului pentru tine te poate face mai fericit si mai implinit, impreuna cu sugestii despre lucruri de facut cu timpul liber.

Femeie-se-relaxeaza-pe-canapea-si-bea-cafea-lucruri-de-a-face-cu-timpul-vou-liber

De ce este important timpul liber?

Timpul liber este o parte importanta a sanatatii noastre mintale. Gasirea de pana la doua ore de timp liber in fiecare zi poate reduce semnificativ stresul si poate imbunatati starea generala de bine.

In Statele Unite, ziua medie de lucru este de 8,5 ore. Dar suprasolicitarea si conectarea constanta la e-mail, chaturi de grup sau aplicatii pentru fluxul de lucru te pot face sa te simti absorbit de sarcini chiar si atunci cand nu ai ceas. Daca va ganditi la lista de sarcini dupa incheierea zilei de lucru, nu va deconectati. 

Stresul din timpul liber limitat contribuie la suprasolicitare. Si suprasolicitarea ar putea duce la probleme de sanatate negative. Petrecerea a 55 sau mai multe ore pe saptamana de lucru ar putea creste riscul de accident vascular cerebral sau boli de inima, depresie si crestere nesanatoasa in greutate. 

Nu uitati ca responsabilitatile de munca nu sunt singurele lucruri care ne ocupa timpul. Pe langa munca, trebuie sa gestionati treburile acasa, relatiile si diverse alte intalniri sau angajamente. Acel timp nu este petrecut odihnindu-se, ci este petrecut facand alte forme de munca. 

Daca nu ne odihnim corespunzator, riscam sa ne crestem stresul si sa ne scadem productivitatea. A merge la munca bine odihnit inseamna ca vom livra rezultate de calitate superioara. Aceasta inseamna ca ne vom bucura, de asemenea, de mai multa satisfactie in ceea ce priveste performanta in munca. 

Timpul liber este, de asemenea, important pentru sentimentul nostru de valoare de sine. Cand ne bucuram de sarcinile pe care le iubim, de cele care nu sunt legate si de alte obligatii, cum ar fi gatitul pentru familie sau finalizarea unui proiect de munca, ne reamintim ca dorintele, nevoile si interesele noastre sunt valoroase.

Putem intra in contact cu sinele nostru autentic si putem ramane pe pamant, gasind un echilibru mai bun intre viata profesionala si viata privata si o bunastare mentala. 

Dezvoltarea unei rutine care sa permita timpul liber este esentiala. Stabiliti limite la locul de munca, nu va intindeti prea mult cu proiecte si responsabilitati si construiti o rutina care sa prioritizeze toate tipurile de odihna.

Beneficiile directe ale timpului liber

Iata cateva dintre avantajele de care va veti bucura atunci cand acordati prioritate timpului liber. 

Un sentiment mai mare de sine

Cum iti petreci timpul liber spune multe despre tine. S-ar putea sa te indragostesti de un nou gen de carti sau sa faci un crack la un hobby intimidant. Acest timp liber este o oportunitate de a incerca lucruri noi, de a iesi din zona ta de confort si de a afla mai multe despre cine esti. Fara distragerea atentiei de la serviciu sau indatoririle de acasa, va puteti concentra pe ceea ce doriti cu adevarat sa faceti. 

Dezvoltare profesionala

Esti un angajat mai bun atunci cand esti fericit, sanatos si plin de energie. Desi dezvoltarea profesionala nu este prioritatea principala in ceea ce priveste timpul liber, este un avantaj grozav. Succesul in cariera va creste probabil, deoarece veti fi mai placut sa lucrati si calitatea muncii dvs. va fi mai ridicata. 

Practicati stabilirea limitelor

Prioritizarea zilnica a timpului liber va implica uneori stabilirea de limite cu managerii, colegii de munca si chiar cu cei dragi. Dar esti doar un lucrator, parinte, partener si prieten mai bun atunci cand iti pasa de tine. Stabilirea unor limite stricte intre munca si viata este o practica excelenta pentru stabilirea limitelor de-a lungul vietii. 

Femeie-se-relaxeaza-pe-sezlong-in-curtea-din-spate-si-scrie-in-caiet-lucruri-de-a-face-cu-timpul-liber-

11 moduri de a-ti petrece timpul liber

Iata cateva idei despre ce sa faci in timpul liber. 

Bunastare si crestere personala

Sunt atat de multe lucruri pe care le poti invata in timpul liber despre tine. Iata cateva modalitati de a incetini, de a privi in interior si de a deveni mai prezent, astfel incat sa va puteti intelege cu adevarat dorintele si nevoile:

1. Meditati: practicarea meditatiei si a atentiei va poate ajuta sa va relaxati, deoarece s-a dovedit ca reduce stresul si anxietatea. Gasiti o pozitie confortabila, fie ca este asezat sau intins, si concentrati-va asupra respiratiei. Daca sunteti incepator, multe aplicatii si podcasturi ofera meditatie ghidata si terapie de mindfulness.

2. Citeste o carte: O carte grozava are mai multa valoare decat doar divertisment. Citirea regulata a cartilor a fost legata de reducerea depresiei, imbunatatirea empatiei si abilitati sociale si chiar cresterea longevitatii. 

3. Exercitii fizice: Doar 30 de minute de exercitii zilnice au beneficii exceptionale pentru sanatate. Mareste circulatia sangelui la creier si va pompeaza cu endorfine care va pot imbunatati in mod semnificativ starea de spirit. Luati in considerare sa va inscrieti intr-o sala de sport locala sau intr-un club de alergare sau sa angajati un antrenor personal care sa va tina la raspundere.

4. Invata o noua limba: achizitia limbii intareste flexibilitatea mentala, prevenind potential declinul cognitiv mai tarziu in viata cu aproape 4,5 ani. Este, de asemenea, distractiv si provocator, oferindu-ti un sentiment implinitor de realizare pe masura ce progresezi.

Incercati o aplicatie de invatare a limbilor straine, cum ar fi Duolingo sau Rosetta Stone, sau organizati o intalnire cu o cafea cu cineva care doreste sa discute cu dvs. in aceasta limba straina. 

5. Jurnal: Este intotdeauna o idee buna sa ramai in contact cu gandurile tale si sa-ti atinga emotiile. Scrierea in jurnal este o modalitate minunata de a se manifesta si de a proiecta – oamenii care isi noteaza obiectivele au mai multe sanse sa le implineasca. Incercati sa alocati 15 minute pe zi pentru a va scrie gandurile si obiectivele pe telefon, computer sau notebook.

6. Curatenie: a-ti face ordine in casa poate fi o obligatie, dar poate fi si o sarcina fara minte, relaxanta, care te face sa te simti mai organizat in alte parti ale vietii tale. Un spatiu dezordonat duce adesea la o minte dezordonata. Daca curatarea intregului spatiu simultan este prea coplesitoare, incercati sa petreceti 10 minute pentru a face ordine intr-o camera in fiecare zi.

Tanar-toaca-legume-in-bucatarie-lucruri-de-a-face-cu-timpul-vou-liber

Creativitate

Activitatile creative pot imbunatati emotiile pozitive, pot ajuta la tratarea simptomelor depresiei, pot reduce stresul si pot reduce anxietatea. Distractia si productivitatea nu se exclud reciproc. Iata doua activitati de timp liber care merita:

7. Incercati artizanat si mestesuguri: realizarea de proiecte practice si folosirea imaginatiei va stimuleaza creierul. In plus, veti adopta noi abilitati si va veti ajusta perspectiva prin canalizarea emotiilor intr-o iesire mai expresiva. Puteti incepe cu un caiet de schite si creioane sau puteti sa va scufundati direct cu o clasa de ceramica cu roata rotativa.

8. Invata o noua reteta: Gatitul nu este niciodata o pierdere de timp. Este expresiv si delicios, iar numarul de lucruri pe care le poti invata nu se termina niciodata. Urmarirea unei retete va permite, de asemenea, sa va concentrati pe ceva care nu are legatura cu munca si sa va bucurati de o recompensa destul de imediata. 

Divertisment

Oprirea creierului nu este cel mai productiv factor de detensionare, dar uneori este exact ceea ce a prescris medicul. Divertismentul poate oferi, de asemenea, inspiratie, o scuza pentru a elibera acumularea emotionala si rasul de bine. Iata cateva modalitati de a te relaxa dupa o zi lunga:

9. Urmareste un film: la fel ca citirea unei carti grozave sau ascultarea unui podcast captivant, filmele sunt o modalitate excelenta de a iesi din realitatea ta si de a obtine perspectiva si empatie cu privire la vietile altora.

10. Joaca jocuri video: exista atat de multe tipuri de jocuri video, inclusiv povesti frumoase de aventura si puzzle-uri provocatoare. Sa petreci cateva ore impachetat si sa participi activ intr-o lume diferita poate fi incredibil de relaxant. De asemenea, va poate mentine creierul angajat si activ in timp ce va aprinde imaginatia.

11. Bucura-te de un joc cu cei dragi: Mentinerea unor relatii sanatoase si implinite cu prietenii si familia are un impact pozitiv asupra sanatatii tale mintale. Oamenii care se angajeaza in mod semnificativ cu cei dragi, fie prin jocuri, mese sau seri de film, gestioneaza mai bine nivelul de stres, sunt mai fericiti si se simt incurajati sa inceapa obiceiuri mai sanatoase.

Incercati sa organizati o seara lunara de jocuri de societate cu membrii familiei dvs. sau sa jucati un joc video online cu un prieten indepartat. 

Prieteni-barbati-jocand-sah-in timp ce-petrec-timpul-liber-cu-motor-home-lucruri-de-a-face-cu-timpul-liber-

Mai putin inseamna mai mult

Daca sunteti obisnuit sa acordati prioritate muncii si altor obligatii mai presus de orice, ar putea fi dificil sa vedeti valoarea timpului liber. Sau poate intelegeti importanta, dar nu sunteti sigur unde sau cum sa creati limite. 

Pentru a evita sa va simtiti coplesit, nu va concentrati pe imaginea de ansamblu. In schimb, incepe putin. Acest lucru ar putea insemna stergerea aplicatiilor legate de munca de pe telefon sau incercarea unei retete care dureaza mai mult decat de obicei. Cu timpul, vei observa efectele pe care le are timpul liber asupra sanatatii tale mentale si fizice, iar crearea unor limite mai mari si mai infricosatoare va deveni mai usoara.