Codul culorilor: negru egal sanatos!

Asa cum in moda negrul e nuanta eterna a stilului, in materie de alimentatie el iti indica ingredientele benefice din natura. Descopera-le si include-le in meniul tau!

Stii cum poti deosebi ciupercile otravitoare de cele comestibile, nu-i asa? Cele in culori tipatoare te avertizeaza parca „stai departe”, in vreme ce „buretii” buni de mancat ascund gusturi fine in nuante banale.

Psihologia culorii este un domeniu de studiu care are ca scop analiza modul in care percepem si sa se comporte in diferite culori, precum si emotiile pe care aceste tonuri trezeasca in noi.

Exista anumite aspecte subiective in psihologia culorii, deci nu trebuie uitat ca pot exista anumite variatii in interpretare si sens intre culturi. Indiferent, exista anumite principii acceptate pe care le vom revedea in acest articol, care se aplica in primul rand societatilor occidentale.

Acelasi principiu se aplica si-n alegerea fructelor/legumelor pe care le consumi: negrul intens si nuantele potolite de maro sunt indici ai nenumaratelor beneficii pentru bunastarea (si supletea) trupului tau.

Explicatia: pigmentii care dau culoare plantelor, in general, contin si antioxidanti, cunoscuti pentru capacitatea lor de-a reduce riscul bolilor cardiace, al celor inflamatorii si al unor tipuri de cancer. Chiar daca ne-am obisnuit ca produsele bio cu efecte benefice sa ne atraga privirea cu nuante de verde, iata ca nu e intotdeauna chiar asa:

Orezul negru

Asiaticii au fost de cand lumea trendsetteri in materie de feluri de orez si moduri inedite de preparare.

In ultimii ani, orezul negru a cunoscut si in SUA si Europa o ascensiune spectaculoasa, iar studiile recente au aratat ca numerosii lui fani sunt mai putin predispusi la boli cardiovasculare, iar nivelul de proteina C-reactiva (indicele al inflamatiilor) din sangele lor e mult scazut.

Fasolea neagra

Mult mai bogata in fibre si antioxidanti decat „suratele” ei mai deschise la culoare, fasolea neagra a dezvaluit sub lupa cercetatorilor 24 de compusi benefici pentru sanatatea colonului, a ficatului si a celulelor din tesutul mamar.

Murele

Daca fructele de padure iti sunt dragi, murele ar trebui ar devina preferatele tale. Au toate atuurile: gust magnific, senzatie de prospetime pe buze, compusi (polifenoli) cu proprietati chimice ce pot incetini dezvoltarea cancerului de colon si preveni bolile inflamatorii.

Consuma-le oricand ti-e pofta, dar doar in combinatie cu alte fructe: frisca si zaharul nu sunt OK daca esti la regim.

Ceaiul negru

Mii de ani de traditie atesta minunile ceaiului, fie el verde, oolong sau negru. Cel din urma, insa, are propriile secrete ale sanatatii ascunse in pigmentii intunecati. Flavonoizii (antioxidantii solubili) din componenta lui protejeaza impotriva bolilor de inima si intarzie declinul neuronilor, fiind totodata agenti anti-cancerigeni.

In plus, ceaiul negru e potrivit la orice ora din zi si din noapte, in cantitati nelimitate chiar si daca esti la dieta: are zero calorii, dar iti da energie datorita micii doze de cafeina din componenta.

Iar daca esti de acord cu secretele „negre” ale alimentatiei, cu siguranta vei savura si aceste sugestii demne de un abecedar al sanatatii!