Sfaturi pentru un stil de viata sanatos

10 sfaturi pentru un stil de viata sanatos :

  1. Mananca o varietate mare de alimente
  2. Bazati-va dieta pe o multime de alimente bogate in carbohidrati
  3. Inlocuiti grasimile saturate cu cele nesaturate
  4. Mancati mai multe legume si fructe
  5. Reduceti cantitatea de sare si de zahar
  6. Mancati regulat , controlati marimea portiei
  7. Beti multe lichide
  8. Incercati sa va mentineti o greutate corporala sanatoasa
  9. Fa din asta un obicei !
  10. Incepeti acum ! Si continuati sa va schimbati treptat !

Mananca o varietate mare de alimente

Pentru o sanatate buna, avem nevoie de mai mult de 40 de nutrienti diferiti si niciun singur aliment nu le poate furniza pe toate. Nu este vorba despre o singura masa, ci despre o alegere echilibrata a alimentelor in timp, care va face diferenta!

Un pranz cu continut ridicat de grasimi ar putea fi urmat de o cina cu continut scazut de grasimi.

Dupa o portie mare de carne la cina, probabil ca pestele ar trebui sa fie alegerea zilei urmatoare.

Bazati-va dieta pe o multime de alimente bogate in carbohidrati

Aproximativ jumatate din caloriile din dieta noastra ar trebui sa provina din alimente bogate in carbohidrati, precum cereale, orez, paste, cartofi si paine. Este o idee buna sa includeti cel putin unul dintre acestea la fiecare masa. Alimentele integrale, cum ar fi painea integrala, pastele si cerealele, vor creste aportul nostru de fibre.

Inlocuiti grasimile saturate cu cele nesaturate

Grasimile sunt importante pentru buna sanatate si buna functionare a organismului. Cu toate acestea, o cantitate prea mare poate afecta negativ greutatea noastra si sanatatea cardiovasculara. Diferite tipuri de grasimi au efecte asupra sanatatii, iar unele dintre aceste sfaturi ne-ar putea ajuta sa mentinem echilibrul corect:

  • Ar trebui să limităm consumul de grăsimi totale și saturate (adesea provenite din alimente de origine animală)
  • Consumul de peste de 2-3 ori pe saptamana, cu cel putin o portie de peste gras, va contribui la aportul nostru corect de grasimi nesaturate.
  • Cand gatim, ar trebui sa fierbem, sa aburim sau sa coacem, in loc sa prajim, sa scoatem partea grasa a carnii, sa folosim uleiuri vegetale.

Mancati mai multe legume si fructe

Fructele si legumele sunt printre cele mai importante alimente pentru a ne oferi suficiente vitamine, minerale si fibre. Ar trebui sa incercam sa mancam cel putin 5 portii pe zi. De exemplu, un pahar de suc de fructe proaspete la micul dejun, poate un mar si o bucata de pepene verde ca gustari si o portie buna de legume la fiecare masa.

Reduceti cantitatea de sare si de zahar

Un aport mare de sare poate duce la tensiune arteriala ridicata si poate creste riscul de boli cardiovasculare. Exista diferite modalitati de a reduce sarea in dieta:

  • La cumparaturi, am putea alege produse cu un continut mai redus de sodiu.
  • La gatit, sarea poate fi inlocuita cu condimente, crescand varietatea de arome si gusturi.
  • Cand mananci, ajuta sa nu ai sare la masa sau cel putin sa nu adaugi sare inainte de degustare.

Zaharul ofera dulceata si un gust atractiv, dar alimentele si bauturile zaharoase sunt bogate in energie si sunt cel mai bine savurate cu moderatie, ca un tratament ocazional. Am putea folosi fructe in schimb, chiar pentru a ne indulci alimentele si bauturile.

Mancati regulat , controlati marimea portiei

A manca o varietate de alimente, in mod regulat, si in cantitati potrivite este cea mai buna formula pentru o dieta sanatoasa.

Saritul mesei, in special micul dejun, poate duce la o foame de necontrolat, adesea ducand la supraalimentare neajutorata. Gustarea dintre mese poate ajuta la controlul foamei, dar gustarea nu ar trebui sa inlocuiasca mesele corespunzatoare. Pentru gustari, am putea alege iaurt, o mana de fructe sau legume proaspete sau uscate, nuci nesarate sau, poate, niste paine cu branza.

Acordand atentie dimensiunii portiei ne va ajuta sa nu consumam prea multe calorii si ne va permite sa mancam toate alimentele de care ne bucuram, fara a fi nevoie sa eliminam niciuna.

  • Gatirea cantitatii potrivite va poate face mai usor sa nu mancati prea mult.
  • Unele dimensiuni rezonabile de servire sunt: 100 g carne; o portie medie de fructe; o jumatate de cana de paste crude.
  • Utilizarea farfuriilor mai mici ajuta pentru a manca mai putin
  • Alimentele ambalate, cu valori calorice pe ambalaj, ar putea ajuta la controlul portiilor.

Beti multe lichide

Adultii trebuie sa bea cel putin 1,5 litri de lichide pe zi! Sau mai mult daca este foarte cald sau face sport. Apa este cea mai buna sursa, desigur, si putem folosi apa de la robinet sau minerala. Sucuri de fructe, ceai, bauturi racoritoare, lapte si alte bauturi, pot fi in regula – din cand in cand.

Incercati sa va mentineti o greutate corporala sanatoasa

Greutatea potrivita pentru fiecare dintre noi depinde de factori precum sexul, inaltimea, varsta si genele noastre. Fiind afectat de obezitate si excesul de greutate creste riscurile unei game largi de boli, inclusiv diabet, boli de inima si cancer.

Excesul de grasime corporala provine din consumul a mai mult decat avem nevoie. Caloriile suplimentare pot proveni din orice nutrient caloric – proteine, grasimi, carbohidrati sau alcool, insa grasimea este cea mai concentrata sursa de energie. Miscarea ne ajuta sa consumam energia si ne face sa ne simtim bine. Mesajul este destul de simplu: daca crestem, trebuie sa mancam mai putin si sa fim mai activi!

Fa din asta un obicei !

Miscarea este importanta pentru oameni cu toate variatiile de greutate si conditii de sanatate. Ne ajuta sa ardem caloriile in plus, este bine pentru inima si sistemul circulator, ne mentine sau mareste masa musculara, ne ajuta sa ne concentram si sa imbunatatim starea generala de sanatate. Nu trebuie sa fim sportivi de varf pentru a merge mai departe! Se recomanda 150 de minute pe saptamana de miscare moderata si poate deveni usor parte din rutina noastra zilnica. Toti am putut:

  • Sa urcam pe scari in loc sa luam liftul
  • Sa mergem la o plimbare in timpul pauzei de masa
  • Sa ne facem timp pentru o miscare cu familia in weekend

Incepeti acum ! Si continuati sa va schimbati treptat !

Schimbarile treptate ale stilului nostru de viata sunt mai usor de intretinut decat modificarile majore introduse toate simultan. Timp de trei zile, am putea sa notam alimentele si bauturile pe care le consumam pe parcursul zilei si sa notam cantitatea de miscare pe care am facut-o. Nu va fi dificil sa gasim unde am putea imbunatati:

  • Sariti micul dejun? Un bol mic de musli, o bucata de paine sau fructe, ar putea ajuta incet sa introducem micul dejun in rutina noastra.
  • Prea putine fructe si legume? Pentru inceput, putem introduce o bucata suplimentara pe zi.
  • Alimentele preferate au un continut mare de grasimi? Eliminarea brusca a acestora ne-ar putea trage inapoi si ne poate face sa revenim la vechile obiceiuri. Putem alege in schimb optiuni cu continut scazut de grasimi, sa le consumam mai rar si in portii mai mici.
  • Prea putina miscare? Folosirea scarilor zilnic ar putea fi o prima miscare grozava.