Cum sa te lasi de fumat

Renuntarea la fumat este o investitie pentru sanatate la care nu se poate renunta, deoarece reduce riscul de a dezvolta multe afectiuni patologice. Renuntarea la fumat este posibila pe cont propriu, dar cu sprijinul medicului dumneavoastra sau al specialistilor in renuntarea la fumat, sansele dumneavoastra de succes cresc dramatic. Cele mai recente date indica faptul ca 90% dintre fostii fumatori renunta fara a avea nevoie de ajutor, dar incearca in medie de 6 ori. Dovezile arata ca, cu cat primiti mai mult sprijin, cu atat este mai probabil sa va lasati definitiv de fumat.

Ce trebuie sa stii

Este bine sa ne amintim ca primele 24 de ore dupa ultima tigara sunt cele mai dificile si in primele 4 zile simptomele de sevraj sunt mai intense, care tind sa se diminueze din prima saptamana pana in prima luna, in timp ce sentimentele de stare de rau (astfel ca oboseala, iritabilitate, dificultati de concentrare, apetit crescut etc.) pot persista chiar si pentru cateva luni.

Totusi, pofta de tigara dureaza doar cateva minute si nu este prea dificil sa concepeti strategii de distragere a atentiei, cum ar fi sa beti un pahar cu apa, sa mergeti la plimbare, sa discutati cu cineva, sa mestecati guma fara zahar sau bomboane. Nicotina este un anorectic: prin urmare, renuntand la fumat, este posibila cresterea in greutate de cel mult doua sau trei kilograme. Totusi, nu toata lumea se ingrasa, dar daca nu vrei sa risti este suficient sa-ti schimbi treptat obiceiurile alimentare, reducand cantitatea de alimente pe masa, sa prefere 3-5 mese usoare in loc de doua mari, sa bei multe lichide, reduce consumul de alcool, alege fructe si legume atunci cand simti nevoia sa mananci ceva intre mese si, in final, creste activitatea fizica.

De asemenea, este bine sa ne amintim ca s-ar putea intampla sa reincepeti sa fumati si acest lucru va poate ajuta sa recunoasteti si sa faceti mai bine momentele critice; recaderile fac parte din calea schimbarii si nu ar trebui sa descurajeze, dar pot fi utile pentru a intelege mai bine si a face fata momentelor critice.

Sfaturi de la experti

Renuntarea la fumat este o provocare, dar cu motivatiile potrivite si sprijinul potrivit, toata lumea o poate face. Pentru a spune „la revedere” fumatului, urmati cateva sfaturi simple de la experti.

Renuntarea la fumat este posibila.

Pofta de tigara dureaza doar cateva minute. Simptomele de sevraj scad in prima saptamana; informati prietenii si familia cu privire la decizia dvs., astfel incat acestia sa va poata sustine decizia. Deja dupa 20 de minute de renuntat la fumat, se vad primele efecte benefice.

Amintiti-va ca nu toata lumea se ingrasa atunci cand se lasa de fumat si in orice caz cresterea in greutate este moderata (2-3 kilograme).

Cand incetati sa fumati, este bine sa beti din abundenta, sa reduceti consumul de zaharuri si grasimi, sa cresteti consumul de fructe si legume si sa va miscati mai mult.

Daca nu va puteti opri singur, discutati cu medicul dumneavoastra de familie.

Suportul de specialitate si unele medicamente sunt un ajutor valoros: medicul dumneavoastra va poate indruma catre cel mai apropiat centru.

Recidivele nu trebuie sa fie descurajatoare; pot fi utile pentru recunoasterea si abordarea momentelor critice.

Strategiile pentru renuntarea la fumat includ:

Terapii farmacologice – Terapia de substitutie cu nicotina (NRT), Bupropion, Vareniclina si Citisina, ajuta fumatorii sa renunte si sa amelioreze simptomele de sevraj; sunt studiate alte medicamente, care pot favoriza incetarea.

Suportul psihologic al operatorilor specializati, atat fata in fata, cat si telefonic, faciliteaza decizia de schimbare, ajuta la intarirea motivatiilor; terapiile de grup adauga strategiilor cognitive si comportamentale impartasirea problemelor si motivatiilor cu alti fumatori.